Alternatorul este unul dintre cele mai importante componente ale sistemului electric al unui automobil. Deși rămâne adesea în umbră față de alte piese precum motorul sau bateria, fără alternator, o mașină modernă nu ar putea funcționa corect.

Acesta este responsabil de alimentarea cu energie electrică a tuturor consumatorilor din vehicul și de încărcarea bateriei.

Ce este alternatorul?

Alternatorul este un generator electric care transformă energia mecanică produsă de motorul termic în energie electrică, necesară pentru funcționarea sistemelor electrice ale mașinii: faruri, radio, climatizare, ABS, senzori, sistem de injecție, etc.

Spre deosebire de dinamurile vechi, alternatorul modern furnizează curent alternativ, care este apoi convertit în curent continuu pentru a putea fi folosit de componentele electrice și pentru încărcarea bateriei.

Cum funcționează alternatorul?

Alternatorul este acționat de cureaua de accesorii, care este legată la motorul termic. Când motorul pornește, acesta antrenează alternatorul, care începe să producă electricitate. În interiorul alternatorului se află un rotor și un stator.

Rotorul, care se rotește, creează un câmp magnetic ce induce curent în bobinajul statorului. Acest curent este alternativ și este transformat de redresor în curent continuu.

O altă componentă importantă este regulatorul de tensiune, care controlează cantitatea de curent furnizat pentru a evita supraîncărcarea bateriei sau fluctuații periculoase în sistemul electric.

Componente principale ale alternatorului

  1. Rotorul – partea mobilă care creează câmpul magnetic;
  2. Statorul – partea fixă în care se induce curentul electric;
  3. Puntea redresoare – transformă curentul alternativ în curent continuu;
  4. Regulatorul de tensiune – menține tensiunea în parametri optimi;
  5. Perii și inele colectoare – permit alimentarea rotorului cu curent;
  6. Rulmenții – asigură rotația liberă și silențioasă a rotorului.

Un alternator defect poate duce la numeroase probleme, unele vizibile, altele mai subtile. Iată câteva simptome frecvente:

  • Martorul bateriei aprins în bord – unul dintre cele mai clare semnale;
  • Faruri care pâlpâie sau devin slabe, mai ales la turații mici;
  • Baterie care se descarcă frecvent, chiar dacă este nouă;
  • Zgomote ciudate, cum ar fi un huruit sau un fluierat provenit din zona motorului;
  • Miros de arsură – uneori alternatorul supraîncălzit poate degaja un miros specific;
  • Probleme electrice intermitente, precum sistem multimedia care se resetează, geamuri care se mișcă lent etc.

Defecțiuni comune ale alternatorului

  • Perii uzate – se consumă în timp și nu mai fac contact corespunzător;
  • Regulator de tensiune defect – poate cauza fluctuații de tensiune periculoase;
  • Punte redresoare arsă – determină lipsa încărcării bateriei;
  • Curea de accesorii uzată sau ruptă – fără ea, alternatorul nu mai funcționează;
  • Rulmenți uzați – pot produce zgomot și afecta funcționarea.

Alternatorul este o piesă esențială pentru buna funcționare a mașinii. Ignorarea semnelor de uzură poate duce la oprirea vehiculului în mers sau la defectarea altor componente electrice. Verificarea periodică a sistemului de încărcare, mai ales la fiecare revizie, este esențială pentru a evita surprizele neplăcute.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here