Filtrul de particule este o importanta piesa componenta a autoturismelor. Cele mai moderne masini sunt dotate cu filtre de particule, indeosebi cele pe motorina, deoarece au o capacitate mai mare de a polua aerul decat cele pe benzina. Functionalitatea filtrului de particule este standard inca din momentul in care au fost introduse normele de poluare valabile pentru Euro 4. Lipsa filtrului, dar si defectarea acestuia poate atrage consecinte grave pentru soferi, precum pierderea dreptului de a conduce autoturismul pana la remedierea problemei.
Ce probleme poate pune filtrul de particule si cum pot fi acestea rezolvate?
- Eficienta filtrelor de particule este incontestabila. In functie de producatorul masinii, de calitatea filtrelor alese, piesele integrate in masinile diesel au rolul de a retine un procent foarte mare din noxele rezultate. In cele mai multe cazuri, filtrul DPF poate impiedica eliminarea a pana la 85% din noxe in aer, dar sunt si cazuri in care filtrele ofera un randament de 100%.
- Functionarea optima a filtrului de particule poate fi impiedicata de folosirea unui combustibil de slaba calitate, precum si de defectiunile care apar la valva EGR la nivelul turbosuflantei. Regenerarea filtrului de particule este recomandata de majoritatea specialistilor in domeniu ca fiind o necesitate in cazul masinilor diesel. Filtrele de particule au beneficii incontestabile, pe care le ofera conducatorilor auto, insa le poate da si mari batai de cap acestora.
- Dupa un numar de kilometri parcursi, autoturismul prezinta semne ca are nevoie de regenerarea filtrului de particule, printre care reducerea puterii motorului, limitarea turatiilor si intrarea motorului in modul de avarie. In plus, va aparea si un martor luminos in bordul masinii care va semnala aceste probleme.
- Regenerarea filtrului de particule poate fi activa sau pasiva. Regenerarea pasiva a filtrului trebuie realizata intr-un service auto, iar filtrul va fi demontat de pe masina si curatat cu ajutorul unei substante special concepute in acest sens. Regenerearea activa inseamna, de fapt, adoptarea unui stil de condus care implica turatii crescute, insa care nu se poate realiza in zone cu trafic intens, de tipul celor urbane.